måndag 12 oktober 2009

Första cytostatikabehandlingen!

Ja idag var det dags för första cytostatikabehandlingen.
Var ganska orolig i morse men det gick över så snart jag kom in på sjukhuset och blev omhändertagen av en underbar sköterska.
Jag fattar inte hur dom orkar vara så trevliga hela tiden när dom jobbar med allt detta elände.

Nåväl behandlingen tog ca 1,5 timme och jag fick en massa info igen.
Fick ligga med stora isvantar och issockor för att skydda naglarna så att så lite gift som möjligt ska gå ut i naglarna och förstöra dom.

Fick med en nagelkit hem med nagelolja,lack,nagelfil och handkräm för att på bästa sätt kunna sköta om naglarna.

Än så länge mår jag bra och hoppas få göra det också.
Men biverkningarna kan ta några dagar innan dom kommer om dom kommer.
Håret tappar jag väl inom två veckor och på torsdag ska jag prova ut peruk nummer ett.
Får två men får prova ut nästa när håret är borta.

Får ganska ont i magen av all cortison jag ska äta. Blir också väldigt speedad av cortisonet och får svårt att sova.
96 tabletter från igår eftermiddag till onsdag förmiddag,inte lite det.
Känner också lite klåda på armarna,vet inte om det är en biverkning.

Nu ska jag iallafall försöka sova.

Sköt om er!



4 kommentarer:

  1. Catta, älskade vännen! Jag önskar innerligt att det kommer gå bra för dig, och att du inte blir så sjuk av behandlingens biverkningar.
    Jag tänker på dig ofta! Det kommer att komma nåt i posten från mig till dig framöver.
    Kramar Lee/Annelie

    SvaraRadera
  2. Kramar om dig.
    Länge.
    Jag fixade peruk som var jättefin men använde den aldrig.
    Nu börjar håret komma tillbaka och livet också i sakta takt.
    Något nagelkit eller så fick jag aldrig. Har en del naglar som sitter halvlösa, men vad gör väl det...
    Nu håller jag alla tummar jag kan för dig!

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Lee för dina ord.
    Jag hoppa också jag klarar mig skapligt nu.
    Hur mår du själv?
    Du kan ju skriva privat och berätta om det om du vill.
    kramar catta

    SvaraRadera
  4. Tack Me för dina tankar och kramar.
    Vad skönt att ditt hår växer,såg bilden på din blogg.
    Ha det så bra du kan vännen.
    Här går jag och väntar på att håret ska rasa.
    Tänk så tokig man kan vara,går och tänker negativt istället för att vara glad så länge det sitter där.
    Men det är väl så människan är funtad.
    Kramar om dig också.
    catta

    SvaraRadera